با کمک تلفن های هوشمند می توان علائم اولیه ی هشدار دهنده ی گلوکوم را تشخیص داد

25 فوریه 2021- یک مطالعه جدید نشان می دهد که با کمک تلفن های هوشمند می توان چشم افراد را برای یافتن علائم زودرس گلوکوم اسکن کرد، این امر به جلوگیری از بیماری های شدید چشمی و نابینایی کمک می کند.

برخی از شایعترین بیماریهای مربوط به چشم قابل پیشگیری هستند و عوامل خطر زیادی را قبل از شروع نشان می دهند، اما تشخیص دقیق گروهی از افراد در معرض ابتلا به گلوکوم بسیار دشوارتر است.

گلوکوم با افزایش فشار داخل چشم(IOP[1]) همراه است و یک روش دقیق و غیرتهاجمی برای کنترل فشار داخل چشم در یک دوره طولانی مدت به افزایش قابل توجه شانس حفظ بینایی کمک می کند.

امواج صوتی که به عنوان یک روش اندازه گیری استفاده می شود، مقادیر فزاینده IOP را تشخیص می دهد و باعث تشخیص و درمان به موقع می شود.

دانشمندان دانشگاه بیرمنگام با استفاده از امواج صوتی و مدل چشم با موفقیت آزمایشاتی را انجام داده و یافته های خود را در ژورنال Engineering Reports منتشر کردند.

دکتر Khamis Essa، یکی از نویسندگان این مقاله و مدیر گروه تولید پیشرفته در دانشگاه بیرمنگام، گفت: ما رابطه ای بین فشار داخلی یک جسم و ضریب انعکاس صوتی آن کشف کردیم. با بررسی بیشتر در مورد هندسه ی چشم و چگونگی تأثیر آن بر تعامل با امواج صوتی، دریافتیم که می توان از یک تلفن هوشمند برای اندازه گیری دقیق IOP به راحتی در خانه ی کاربر استفاده کرد.

ارزیابی عوامل خطر برای سایر بیماری های چشمی آسان تر است، به عنوان مثال، در مورد رتینوپاتی دیابتی، که افراد دیابتی به طور خاص در معرض خطر ابتلا آن هستند، می توان با کنترل و نظارت دوره ای بر برآمدگی های ریزی که در رگ های خونی ریز پشت چشم ایجاد می شوند، آن را ارزیابی نمود.

روش "استاندارد طلایی" فعلی برای اندازه گیریIOP ، فشار سنجی است، که برای انجام آن از قطره ی بی حس کننده و به دنبال آن رنگ غیر سمی روی چشم بیمار استفاده می شود. اما این روش مشکلات و خطاهایی در اندازه گیری دارد.

یک فاکتور مستقل خطر برای ابتلا به گلوکوم، نازک بودن ضخامت بخش مرکزی قرنیه (CCT) است که یا به صورت طبیعی نازک است و یا به واسطه ی یک روش معمول مانند جراحی لیزر چشم ایجاد شده است. CCT نازک باعث کاهش غیر واقعیIOP ، در هنگام استفاده از تونومتری می شود.

تنها راه برای تأیید میزان فشار داخل چشمی اندازه گیری شده، معاینه ی کامل چشم است که  تنها در کلینیک های تخصصی چشم قابل انجام است. همچنین، نیاز به تجهیزات بسیار گران قیمتی دارد که تهیه ی آن برای مردم برای نظارت طولانی مدت در خانه امکان پذیر نیست.

فشار داخلی چشم،یک اندازه گیری حیاتی برای ارزیابی سلامت بینایی است، که به عنوان فشار ایجاد شده توسط مایعات چشم که بطور مداوم تجدید می شوند، تعریف می شود.

پرفشاری چشم به دلیل عدم تعادل در تولید و تخلیه مایعات چشم ایجاد می شود که بیشتر در بزرگسالان مسن دیده می شود. با افزایش سن این خطر و احتمال ابتلا به گلوکوم افزایش می یابد.

گلوکوم نوعی بیماری عصب بینایی است که تخمین زده می شود 79.6 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار دهد و در صورت عدم درمان، صدمات جبران ناپذیری را ایجاد می کند. در بیشتر موارد، با کنترل و درمان مناسب می توان از نابینایی ناشی از آن جلوگیری کرد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210225/Smartphones-could-be-used-to-reveal-early-warning-signs-of-glaucoma.aspx

 



[1]intraocular pressure